سفرنامه: گردش در مجتمع گلستان – روایت یک هلندی از تهران

لطفا امتیاز دهید

درباره‌ی مجتمع گلستان تهران ، ایران- سندر ون دیجک – ایران همیشه برای من جالب بوده. از تاریخش گرفته تا فرهنگ و مردم و مناظرش. به دلایلی من صبر کردم و صبر کردم تا بالاخره در سال ۲۰۱۶ تصمیم گرفتم با دوستم «میلو» به ایران سفر کنم.

تهران با وجود آن همه دود و آلودگی جای چندان زیبایی نبود ولی مردمش واقعاً مهمان‌نواز و صمیمی بودند.

مردمی کنجکاو و علاقه‌مند، تحصیل‌کرده و بسیار دلسوز بودند؛ در حدی که گاهی باورمان نمی‌شد.

اگر درست یادم باشد، در روز دوم سفرمان به ایران من و میلو تصمیم داشتیم با تاکسی از هتل به مجتمع گلستان برویم. تاکسی گرفتن راحت بود و فوراً یک تاکسی برایمان نگه داشت.

اجاره روزانه آپارتمان مبله در تهران

در ایران باید پیش از سوار شدن در تاکسی با راننده در مورد مسیر و هزینه‌اش صحبت کنید. ولی راننده‌ی ما انگلیسی بلد نبود و ما فکر کردیم که نمی‌داند ما را کجا ببرد. خب ما هم از تلفظ درست مجتمع گلستان به فارسی اطلاعی نداشتیم و فکر می‌کردیم که راننده نقشه‌مان را هم نمی‌تواند بخواند.

کاخ گلستان تهران - تاکسی تهران

کمی بعد مردی به سمت ما آمد و با انگلیسی روان پیشنهاد کرد که اگر کمکی از دستش برمی آید به ما کمک کند. ما از او تشکر کردیم و مسیرمان را توضیح دادیم، او هم به فارسی به راننده گفت که آیا می‌تواند ما را به کاخ ببرد یا نه.

آن‌وقت راننده شروع کرد به توضیح دادن که منظور ما را متوجه شده بود و تمام این مدت سعی می‌کرده به ما بفهماند که با وجود این ترافیک سنگین رفتن به کاخ با مترو (که از قضا دقیقاً پشت سرمان بود) گزینه‌ی بهتریست. همه خندیدیم و از راننده تشکر کردیم. آن مرد بسیار با شخصیت هم لطف کرد و ما را تا ورودی مترو همراهی کرد.

بیشتر بخوانیدسفری تاریخی و مهیج به قصرهای مجلل قجری با مجموعه کاخ گلستان

مارا به سمت باجه‌ی بلیط‌فروشی برد و دوتا بلیط برای ما و دوتا هم برای خودش و دوستش خرید. در ایران هرگز موفق نمی‌شوید در مقابل هدیه گرفتن مقاومت کنید. البته فکر کنم ما هم خیلی ساده بودیم و فکر می‌کردیم که از این کارها غرضی دارند.

ما را به سکوی سمت راست بردند، کمکمان کردند تا خطمان را عوض کنیم و در انتها هم به خاطر سفر به کشورشان از ما تشکر کردند و رفتند تا ما با افکار خجالت‌آور و قضاوت‌گرمان تنها بمانیم.

این اتفاق چندبار در روزهای دیگر هم افتاد و ما واقعاً از این که جهان (خصوصاً غرب) مردم مهمان‌نواز و مهربان ایران را این‌قدر بد به تصویر می‌کشند، ناراحت شدیم.

بالاخره شروع به ویرایش عکس‌هایم کردم، این هم اولین تصویرم از کاخ گلستان، کاخ گل‌ها:

کاخ گلستان تهران - کاشی‌کاری پرنده

کاخ گلستان تهران - کاشی‌کاری هندسی

کاخ گلستان تهران - حجاری ستون

کاخ گلستان تهران - کاشی‌کاری تزئينات

مجتمع گلستان از بخش‌های متفاوتی اعم از کاخ‌ها، موزه‌ها، تالارها و… تشکیل شده است. تقریباً تمام این مجموعه در دوره‌ی ۲۰۰ ساله‌ی حاکمان قاجار ساخته شده و قدیمی‌ترین یادواره‌ی پایتخت جمهوری اسلامی ست. از سال ۲۰۱۳ این بنا در لیست میراث تاریخی یونسکو قرار گرفت. کاخ گلستان در گذشته محل برگزاری مراسمی مانند تاجگذاری و جشن‌های مهم بود.

کاخ گلستان - مرصع‌کاری

کاخ گلستان - تصویر سیاه و سفید مرصع‌کاری

اتاق‌ها با چوب و استخوان و خاتم نماسازی شده‌اند. خاتم‌کاری تکنیکی باستانی در ایران مشابه مرصع‌کاری است، طرح‌های هندسی‌ای که با این تکنیک خلق می‌شوند بی نظیرند. یک خاتم‌کاری با کیفیت متوسط در هر سانتی‌متر مربع، از ۶۰ تکه تشکیل می‌شود.

اجاره آپارتمان مبله در تهران

مجتمع گلستان - تخت مرمر - فرشته

کاخ گلستان - تخت مرمر - مجسمه

مجتمع گلستان - تخت مرمر مجسمه

کاخ گلستان - تخت مرمر

عکس‌های بالا تخت مرمر را نشان می‌دهند. تخت مرمر از بالای ۶۰ تکه سنگ مرمر زرد رنگ یزدی ساخته شده و جالب این است که این تکه ها نیمه شفافند. این تخت  اثری فوق‌العاده‌ی هنریست و چهره‌ها به قدری خوب پرداخته شده‌اند که هویت خاصی به آن داده اند.

کاخ گلستان - شیشه‌کاری

کاخ گلستان - آینه‌کاری

باقی اتاق با شیشه‌کاری‌ها و آینه‌کاری‌ها تزئین شده، یک عالمه آینه 🙂

عمارت خاندان زند - مجتمع گلستان - کاشی‌کاری

عمارت خاندان زند - کاخ گلستان ستون

عمارت خاندان زند - کاخ گلستان کاشی‌کاری

عمارت خاندان زند - کاخ گلستان

این تصویر اولین کاشی‌کاری‌هایی‌ست که دیده بودیم 🙂 البته بعد از این کلی دیگر هم دیدیم.

بنایی که در عکس‌های بالا پیداست، بخشی از داخل عمارت خاندان زند است که اتفاقاً یک تخت مرمر کوچک هم در تراسش دارد. این یکی از تخت مرمر اصلی بسیار کوچک‌تر است و تزئیناتش هم بسیار ابتدایی‌ترند ولی با این‌حال طرح‌هایش واقعا بی‌نظیرند.

کاخ گلستان - نمای بیرونی عمارت

مجتمع گلستان - سردر

کاخ گلستان - شمس العماره

مجتمع گلستان - ایوان

کاخ گلستان - شمس العماره - بازدید عموم

چون ما در بهار به آنجا رفته بودیم، دمای هوای تهران مطلوب بود و می‌شد از گشت‌و‌گذار در باغ‌ها و مناظر لذت برد. به خودمان گفتیم بد نیست قبل از دیدن آخرین بنای مجتمع گلستان کمی آفتاب به تنمان بخورد.

ببشتر بخوانید:  کاخ تاریخی شمس العماره چگونه به برج بلند ناصرالدین شاهی تبدیل شد

کاخ گلستان - شمس العماره

کاخ گلستان - شمس العماره - تزئینات داخلی

کاخ گلستان - شمس العماره - نمای داخلی

این عکس های آخر مربوط به عمارت بادگیر است. این برج‌ها برای جریان دادن هوای خنک به داخل ساختمان ساخته شده بودند. باز هم باید بگویم که تزئینات بنا واقعاً بی‌نظیر بود و یادم می‌آید که جفتمان از بس به سقف خیره شدیم برای یک روز کامل گردن‌درد داشتیم.

بیشتر بخوانید: گام به گام از حوضخانه عمارت بادگیر تا عکسخانه کاخ گلستان

اگر برنامه‌ی سفر به تهران را دارید یادتان باشد که حتماً از مجتمع گلستان دیدن کنید. پیشنهاد من این است که حداقل ۴ ساعت برای گشتن در کاخ وقت بگذارید. زیرا بناهای زیاد دیگری هم هستند که اجازه‌ی عکس گرفتن از آن‌ها را نداشتیم.

این مطلب ترجمه‌ای بود از این نوشته

* برگردان فارسی این مقاله تنها به منظور آگاهی‌رسانی از نظرات توریست‌های خارجی ایران منتشر شده و نظرات بیان شده در آن الزاماً بازتاب دیدگاه مجله گردشگری پینورست نیست.